GRATIS Regnbue Challenge

Hva er histaminintoleranse?

aminosyrer dao enzym eksem histamin intoleranse histaminer hnmt enzym hormoner mastcelle aktiveringssyndrom mcas migrene rennende nese stress tarmbakterier tarmhelse utslett Mar 16, 2022
Histamin intoleranse

 

Jeg får veldig mange spørsmål rundt dette med histamin intoleranser, og her er det ikke noe enkelt svar!

 

Histamin intoleranse er ikke en overfølsomhet for histamin, men heller en indikasjon på at du har for mye histaminer i kroppen.

 

Histamin lages i kroppen, og histamin har noen forskjellige viktige roller, men hovedfunksjonen til histamin er å bli kvitt allergener og er en viktig del av immunforsvaret vårt.

Histamin er også involvert i fordøyelsen både via magesyre i magesekken og i sentralnervesystemet hvor det fungerer som et signalstoff mellom hjernen og resten av kroppen.

I kroppen blir histamin produsert av immunceller som basofile, eosinofile og mastceller. Vi får også i oss histaminer i form av enkelte aminosyrer fra matens protein, som det ofte er mye av i vellagret og fermentert mat.

 

Histamins viktigste oppgaver:

  • kommuniserer meldinger til hjernen din
  • utskilles etter en allergisk reaksjon eller en skade, som en viktig del av immunresponsen
  • påvirker utskillelse av magesyre for å hjelpe fordøyelsen

 

Histamin som nevrotransmitter i sentralnervesystemet er involvert i mange ulike fysiologiske funksjoner, inkludert søvn-våkne-syklusen. Som så mange andre ting i kroppen kan en god ting bli problematisk for oss når det blir for mye. Når histamin nivået blir for høyt kan det påvirke mange forskjellige kroppsfunksjoner.

Kroppen din produserer histamin selv, men vi får også i oss forskjellige histaminer (biogene aminer) gjennom maten. 

Vi lager to forskjellige enzymer som skal hjelpe oss å bryte disse ned, så det kan skilles ut av kroppen etter bruk. De to enzymene opererer på forskjellige steder i kroppen. 

Først har vi diamin oksidase (DAO), som skilles ut i tarmen og bryter ned histamin fra maten vi spiser. 

Så har vi histamin N-metyltransferase (HNMT) enzymet som skilles ut i sentralnervesystemet, lever, lunger, nyrer og noen flere områder og bryter ned histamin som befinner seg i mellom celler i disse områdene, og “mopper” histamin effektivt til seg fra å hope seg opp.

Hvis du ikke produserer nok av disse viktige enzymene, kan du ende opp med for høye nivåer av histaminer, som kan resultere i mange av symptomene nevnt under. 

 

De mest vanlige symptomene på histamin intoleranser er:

  • hodepine eller migrene
  • rennende nese, tett nese eller bihuleproblemer
  • kløe i øyne, nese eller ører
  • hodepine og migrene
  • problemer med innsovning
  • hud utslett og eksem
  • hevelser i ansikt, ben og rundt organer
  • tetthetsfølelse i halsen
  • uregelmessig hjerterytme og blodtrykk
  • astma
  • uregelmessig eller kraftig menstrasjon

 

Vanlige årsaker til histaminintoleranse eller “overload”?

Som sagt, hvis du ikke bryter histaminene skikkelig ned kan det oppstå opphopning av histaminer, og det er da histaminer oftest blir problematiske.

Noen av årsakene til histamin opphopning er nedsatt aktivitet fra enten DAO eller HNMT enzymene. 

 

De aller vanligste årsakene kan være:

  • stress 
  • lav magesyre
  • ubalansert tarmflora
  • inflammasjon
  • østrogenoverskudd
  • næringsmangler
  • oksalater
  • lektiner
  • genetiske mutasjoner
  • medikamenter som blokkerer DAO produksjon
  • histaminrike matvarer
  • miljø giftstoffer
  • muggsopp

Årsakene kan være variert og ofte vanskelig å skille fra hverandre. Noen har kanskje problemer kun i ett område, men mange har flere forskjellige underliggende problemstillinger, som kanskje er det aller vanligste. 

Når det blir for mye for kroppen å håndtere og “histamin bøtten” er full, så flyter det rett og slett over.

                      

 

Mer sjeldne årsaker kan være:

 

Mastcelle aktiveringssyndrom (MCAS) kan også være en årsak til for mye histamin, men dette er ikke like vanlig. Mastceller er blodceller som er en del av immunsystemet ditt. De hjelper deg med å bekjempe infeksjoner, men de er også involvert i allergiske reaksjoner. Mastceller lever lenger enn normale celler, og de vokser i benmargen, mage-tarmkanalen, huden og luftveiene.

Når du kommer i kontakt med et allergen, eller stoff som forårsaker allergi, frigjør mastceller kjemikalier som kalles mediatorer. Noen kjemikalier frigjøres med en gang, og noen tar lengre tid. Hos en frisk person hjelper disse kjemikaliene med å beskytte og helbrede, men for en med mastcelleaktivering syndrom har de en negativ effekt, fordi de skiller ut for mye.

 

Over aktivering av mastceller kan utløses av ting som:

  • betennelser
  • virus og candida infeksjoner
  • medisiner
  • insektgift
  • sterk lukt
  • stress
  • overtrening
  • enkelte matvarer
  • giftstoffer

En siste tilstand som også bør nevnes er den sjeldne tilstanden kalt mastocytose, forårsaket av en sjelden genetisk disposisjon hvor mastceller hoper seg opp i alt fra hud, organer og benmarg. 

 

Hva du selv kan gjøre for å bedre histamin intoleranser:

 

Det første du bør gjøre er å sørge for å få stress under kontroll. Stress er medvirkende årsak til så og si alle våre livsstilssykdommer, allergier og intoleranser inkludert. Sørg for å spise når du ikke er stresset eller på farten, det er absolutt et must for god fordøyelse.

                          

(Les mer om viktigheten av mindful eating her.)

Så bør du utelukke vanlige matallergier via fastlegen din, og eventuelt kutte ut matvarer du kan ha en allergisk reaksjon på.

Utover matallergier er det også mange som sliter med matvarereaksjoner, de vi kaller IgA og IgG reaksjoner. Disse kan skape inflammasjon i kroppen, som igjen kan trigge ekstra histamin utskillelse. (Hvorfor vi får slike matvarereaksjoner krever en egen artikkel, som kommer snart!) Gluten, melk, egg, soya og peanøtter er blant de vanligste matvarene folk får reaksjoner mot.

Ubalanser i tarmfloraen og overvekst av dårlige bakterier er også en av de største årsakene både til matintoleranser og histamin intoleranser, siden diamin oksidase (DAO) enzymet som bryter ned histaminer fra maten er helt avhengig av nok riktige bakterier for å produseres og for å virke. Noen viktige vitaminer og mineraler som vitamin B6, vitamin C and kobber er alle viktige kofaktorer for DAO produksjon og funksjon. Så å sørge for god mat til tarmens gode bakterier. Du kan laste ned en fin guide til pre- og probiotisk mat her.

En god del medikamenter blokkerer DAO aktiviteten og de vanligste er N-Acetylcysteine (NAC), acetyl salisylsyre (som i smertestillende), antihistaminer, antibiotika, alkohol og kaffe. Listen er nokså lang, og du finner flere vanlige medikamenter ved et enkelt google søk, hvis du er bekymret for at medisinene dine kan forårsake histaminintoleranse for deg.

Østrogen stimulerer mastceller til å frigjøre histamin. Mange kvinner opplever histamin symptomer i løpet av måneden når østrogennivået er på topp ved eggløsning. Hodepine, migrene og angst er vanlig for mange kvinner på denne tiden og kan være relatert til mye histaminer, så hormonene er også viktige å balansere.

Du kan få målt din DAO produksjon gjennom en privat blodprøve. Dette er dessverre ikke noe fastlegen pleier å ville gjøre, selv om DAO enzymet kan skrives ut på resept i Norge.

                                             

Når det gjelder det andre enzymet som er involvert i å bryte ned histaminer i blodet HNMT trenger detteS-adenosylmethionine (SAMe) som kofaktor og SAMe igjen trenger at MTHFR enzymet også fungerer. Hvis du har en MTHFR mutasjon så dette enzymet ikke virker så bra kan dette bidra til at du ikke klarer å bryte histaminer effektivt ned.

Jeg anbefaler deg ikke å løpe ut å kjøpe SAMe før du vet hvordan du metylerer, og hvor i din metylering det kan være opphopninger eller ting som hemmer for eksempel SAMe produksjon.

Det er også flere andre genmutasjoner involvert i prosessering av histaminer i blodet som MAO og NAT2, så det er viktig å se hele bildet før en begynner å supplere med enkelte tilskudd. Det er flere nyttige funksjonell medisinske tester som kan være nyttige å benytte for å finne ut hva som egentlig foregår.

 

               

 

Histamin rik mat

Hvis du er veldig plaget kan det være til hjelp å kutte ned på ekstra histaminrike matvarer for en stund, til du har fått orden på tarmen, næringsmangler og stress.

Men husk at på sikt er det viktig å finne årsak til opphopninger av histaminer, og gjøre noe med det, ikke bare eliminere, som bare er symptomlindrende og midlertidig behandling. 

Eliminerer du for mange viktige histaminrike matvarer over lengre tid, kan du ende opp med for lite viktige aminosyrer både som byggeklosser og som stoffer bakteriene i tarmen trenger for å omdanne til polyaminer som er viktig for blant annet vedlikehold av tarmen og som også påvirker mange andre metabolske prosesser i kroppen. For ikke å snakke om at du også kan få ubalanser eller mangler på viktige aminosyrer som skal bygge signalstoffer for hjerne og velvære.

Kraftkoking og slow cooking kan være lurt å unngå til då har fått histamin belastningen under kontroll, selv om dette er mat du kanskje har fått råd om å spise for å reparere tarmen. Det samme gjelder for fermentert mat som surkål, kombucha, kimchi og veldig langtids lagrede ost og vin.

Spis maten så hel og fersk som mulig, siden histamin og andre biogene aminer finner vi først og fremst i proteinrike matvarer som har gjennomgått en modningsprosess, for eksempel i rødvin, syrnede melkeprodukter, fermentert mat, lagrede oster, spekemat og fisk, særlig i fisk på boks. Histamin er det mest fremtredende biogene aminet, som flest reagerer på.

Det viktigste er derfor å sørge for en så variert kost som mulig.

Spis for å mate de gode bakteriene med masse viktige grønnsaker og fiber. Spis litt egg, lever, fisk og kjøtt for nok viktige aminosyrer som må til for at alle prosessene for å bygge enzymer fungerer.

Fra frukt og grønt får du også masse vitaminer, mineraler og viktige kofaktorer som medisinske plantekjemikalier som hjelper kroppen å kvitte seg med overflødige hormoner, signalstoffer og avfallsstoffer som også vil sørge for at histamin bøtten blir mindre full.

 

Referanser:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8308327/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2791411/

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2019.00024/full

Ønsker du en konsultasjon, har du noen spørsmål eller ønsker du å ta en prat, er du hjertelig velkommen til å bestille en gratis Bli-kjent-samtale.

Bestill her

Hold deg oppdatert!

Meld deg på e-post listen og få melding om nye artikler, forskning, tips eller oppskrifter.
Ikke bekymre deg, du vil ikke bli spammet 😊.

Du kan selvfølgelig melde deg av ved å klikke avmeld som står nederst i e-posten.