Salgsbetingelser for Bente Bjørnrud Braathen BioBoost

Disse salgsbetingelsene gjelder for kjøp av alle produkter og tjenester fra Bente Bjørnrud Braathen Bioboost, inkludert nettbaserte kurs, maler, lister, oppskrifter,e-bøker, pdf. og 1-til-1 ekstra undervisning i form av privattimer. Ved å fullføre et kjøp, godtar du vilkårene i sin helhet.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere. Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

2. Partene

Selger er Bente Bjørnud Braathen BioBoost, Grøndahls vei 10, 1362 Hosle, [email protected], 926 771 474, og betegnes i det følgende som BioBoost og selger/selgeren.

Kjøper er den personen, forbrukeren eller selskapet som foretar bestillingen eller kjøpet, enten som privatperson (forbruker) eller som næringsdrivende og betegnes  heretter som kjøper/kjøperen.

3. Produkter og Tjenester

Disse salgsvilkårene gjelder for alle tjenester og produkter som tilbys av Selger, inkludert, men ikke begrenset til:

  • Nettkurs: Kjøper får tilgang til kurset digitalt etter fullført kjøp, med mindre annet er spesifisert. Tilgangen varer i 12 måneder, med mindre annet er avtalt. Kursbeskrivelsen på nettsiden inneholder all relevant informasjon. Det er Kjøpers ansvar å lese kursbeskrivelse og salgsbetingelser før kjøp. Selger forbeholder seg retten til å oppdatere kursinnhold uten varsel for å opprettholde kvaliteten. Oppdateringer av kurs eller innhold kan gjøres for å forbedre kvaliteten, og kan skje uten forvarsel. Slike endringer gir ikke rett til refusjon.
  • Nettfellesskap: Kjøperen får tilgang til nettfellesskapet og Zoom fellesmøter for skriftlig og muntlig oppfølging, live video forelesninger og spørretimer. All informasjon som deles av selgeren, kjøperen og alle andre kjøpere er underlagt taushetsplikt.
  • Kursmateriell som guider, oppskrifter, lister ol.: Kursmateriell er tilgjengelige for nedlastning etter kjøp og er kun til personlig bruk. Videre distribusjon eller kommersiell bruk er ikke tillatt uten skriftlig samtykke.
  • En-til-en kursoppfølging og privattimer: Private undervisningstimer avtales individuelt, og betaling skjer forskuddsvis. Nærmere kjøpsvilkår spesifiseres ved bestilling. All informasjon som deles mellom partene, inkludert under en-til-en timer, behandles konfidensielt. Selger har taushetsplikt i henhold til norsk lov. 

4. Priser og betaling

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Alle priser oppgis i norske kroner (NOK) og inkluderer alle avgifter. Betaling skjer via godkjente betalingsløsninger, eksempelvis faktura via Fiken og Kravia, Klarna/Kustom, Vipps eller Stripe. Kjøper vil motta ordrebekreftelse og kvittering via e-post etter fullført betaling. For en-til-en privatundervisning må betaling være fullført før avtalen kan gjennomføres, med mindre annet er avtalt. Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på 1-14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

5. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen eller nettkursinnhold. Levering skjer etter at betaling er gjennomført, se for øvrig punkt 3 for nærmere beskrivelse. Ved tekniske problemer kan du kontakte Selger på [email protected] for bistand. 

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres til kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

6. Kjøpsvilkår for private forbrukere

6.1 Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. For private forbrukere gjelder angrerettloven, som gir 14 dagers angrerett på kjøp av digitale produkter, forutsatt at nedlastning eller streaming ikke har startet.Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Når produktet er levert fullt ut, bortfaller angreretten i henhold til angrerettloven §22. Ved kjøp av digitale produkter, bekrefter Kjøper ved nedlastning at de frasier seg angreretten.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen må derfor skje skriftlig.

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

For å benytte deg av angreretten, må du kontakte Selger skriftlig på [email protected]

6.2 Reklamasjon
Forbrukere har rett til å reklamere på feil ved produktet i henhold til forbrukerkjøpsloven. Reklamasjon må rettes til Selger innen rimelig tid etter at mangelen ble eller burde blitt oppdaget, og meldingen må sendes skriftlig til [email protected]

7. Kjøpsvilkår for Næringsdrivende

Angrerett gjelder ikke for næringsdrivende ved kjøp av digitale produkter og tjenester. Eventuelle tvister mellom partene skal avgjøres etter norsk lovgivning og behandles i norsk domstol.

8. Avbestilling og No-Show

Private 1-til-1 timer må avbestilles skriftlig senest 48 timer før avtalt tidspunkt. Ved avbestilling senere enn dette, eller ved uteblivelse uten avbestilling (no-show), vil fullt beløp faktureres, og ingen refusjon vil bli gitt. Foruteblivelse uten avbestilling (no-show) fra gratis avklaringssamtale vil et gebyr på 500,- NOK bli etterfakturert.

Dersom Kjøper ønsker å ombestille timen, kan dette gjøres uten ekstra kostnad, forutsatt at avbestillingen skjedde innen fristen på 48 timer. Ved for sen avbestilling eller no-show, kreves nytt kjøp for å bestille ny time. 

9. Lisens og Bruksrett

Alt innhold levert av selgeren BioBoost, inkludert, men ikke begrenset til kursmateriell, videoer, tekster, maler , pdf. og annet digitalt materiale (heretter samlet referert til som "Materialet"), tilhører Selger og er er beskyttet av opphavsrettslige lover og regler.

Ved kjøp av BioBoosts produkter får Kjøper en begrenset, personlig, ikke-eksklusiv, og ikke-overførbar lisens til å bruke Materialet til egne formål innenfor sin virksomhet. Denne lisensen gir ikke rett til å distribuere, dele, videreselge, lisensiere, eller på annen måte gjøre Materialet tilgjengelig for tredjeparter, med mindre det foreligger en skriftlig avtale om dette med Selger.

Det er strengt forbudt å kopiere, modifisere, distribuere, publisere, eller bruke Materialet til kommersielle formål uten uttrykkelig skriftlig tillatelse fra Selger. Ethvert brudd på disse rettighetene vil medføre ansvar og kan føre til krav om erstatning for økonomisk tap, samt rettslige tiltak.

Brudd på lisensvilkårene kan resultere i umiddelbar avslutning av tilgang til produktet, uten rett til tilbakebetaling, samt ansvar for økonomiske tap og mulige rettslige tiltak.

Enhver uautorisert bruk, inkludert kopiering, modifisering, distribusjon eller videresalg av Materialet uten uttrykkelig skriftlig tillatelse fra Selger, vil bli betraktet som et brudd på opphavsretten og kan medføre juridiske tiltak. Ved slikt brudd forbeholder Selger seg retten til å:

  • Kreve økonomisk erstatning for tapte inntekter eller skader.
  • Umiddelbart terminere all tilgang til Materialet uten refusjon.
  • Igangsette rettslige tiltak for å sikre håndhevelse av rettighetene.

10. Ansvarsbegrensning 

Selger fraskriver seg ethvert ansvar for tap, uhell eller skade som følge av bruken av produktene eller tjenestene.

Materialet gir kunnskap om generell næringskompetanse og er ikke tilpasset individuelle behov. Selger anbefaler at Kjøper søker individuell avklaring med sin lege eller helsepersonell og for personlig behov og eventuell tilpassing før bruk.

Selger tar heller ikke ansvar for Kjøpers resultater som følge av deltakelse i kurs eller bruk av Materialet, da dette avhenger av Kjøpers og forutsetninger og innsats.

Selger underviser i helsekunnskap, men ikke i egenskap av registrert helsepersonell. Produktene skal ikke oppfattes som helsehjelp.

Alle produkter du kjøper hos Selger anvendes på eget ansvar, og kan på ingen måte erstatte kvalifisert legehjelp eller annen medisinsk behandlig av registrert helsepersonell i den enkelte sak. Selger og selgers representanter kan ikke stilles ansvarlig, verken helt eller delvis, for mangelfull tilpasning av oppskrifter, tips om kosttilskudd eller om manglende etterlevelse av kursinformasjon etc. 

Selger er videre ikke ansvarlig for tekniske problemer som hindrer tilgang til kurs eller maler, dersom problemet ligger hos Kjøper, som for eksempel manglende internettilgang eller feil på egne enheter og teknisk innsikt for å delta i digitale møter og logge seg inn i kurs og medlemsportal.

11. Sikkerhet og virus ansvar 

Selger tar rimelige forholdsregler for å sikre at alt digitalt innhold levert gjennom våre tjenester er fri for virus og skadelig programvare. Imidlertid påtar Selger seg ikke ansvar for eventuelle skader eller tap som kan oppstå som følge av Kjøpers nedlasting eller bruk av slikt innhold, inkludert, men ikke begrenset til, virus, trojanere, malware, eller andre sikkerhetstrusler.

Kjøper er selv ansvarlig for å implementere tilstrekkelige beskyttelsestiltak, som antivirusprogramvare, brannmur, og andre nødvendige sikkerhetstiltak for å beskytte sitt IT-system.

12. Endringer i Vilkår 

Selger forbeholder seg retten til å endre vilkårene uten forvarsel. Kjøpere vil bli varslet om vesentlige endringer via e-post.

13. Personvern og Cookies 

Vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning (GDPR). For mer informasjon, se vår personvernerklæring og cookie-policy på nettsiden. 

Viktig for kursdeltakere: Hvis Kjøper ikke ønsker å bli sett på video under nettbaserte kurs eller felles møter, må Kjøper selv slå av kamera. Selger er ikke ansvarlig for opptak eller videreformidling av slikt innhold hvis Kjøper har unnlatt å deaktivere kameraet på sin maskin, nettbrett eller telefon.

14. Konfindensialitet

All informasjon som deles mellom partene, inkludert under en-til-en oppfølging, behandles konfidensielt. Selger har taushetsplikt i henhold til norsk lov. Kjøper har taushetsplikt i forhold til informasjon delt av alle andre deltagere/kjøpere.

15. Tvister 

Tvister mellom Kjøper og Selger skal forsøkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke er mulig, vil saken bringes inn for norske domstoler med Asker og Bærum som verneting.

16. Avslutte faste betalinger/abonnement

Faste betalinger håndteres via Stripe, Vipps, Klarna eller Fiken. For å avslutte en fast betaling kan kjøper enten sende en e-post til [email protected] 7 dager før dagen beløpet trekkes, eller avslutte selv via kjøpers egen betalingsapp, etter utgått bindingstid.

I Vipps appen går kjøper til "Faste betalinger", velger abonnementet kjøper skal avslutte og trykker "Administrer abonnement". Kjøper må være logget inn i Vipps og avslutte abonnementet selv. 

17. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når kjøper, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

18. Forsinkelse og manglende levering - kjøperens rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post). 

19. Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. 

20. Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig. Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

21. Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av. 

22. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest et år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn et år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren skal skje skriftlig.

23. Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

24. Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen. 

25. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

26. Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. 

27. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til kjøper som kan bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven. 

28. Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

29. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 6,7 og 22. 

30. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. 

31. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 6,7 og 22. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

32. Endringer i Vilkår 

Selger forbeholder seg retten til å endre vilkårene uten forvarsel. Kjøpere vil bli varslet om vesentlige endringer via e-post.

 

Sist oppdatert: 05.06.2025