Stress mage!

Oppdatert: april 7

...

Viktigheten av “Mindful eating” og magesyre

I denne andre artikkelen om stress har jeg fokusert på hvordan stress påvirker fordøyelsen. Denne problem stillingen er så omfattende at jeg har valgt å dele den opp til først å beskrive matens reise fra tallerken til den er et bare lite stykke nede i tynntarmen, i første omgang.

Ved stress svekkes lukt- og smaksansene som gjør at sansene trenger enda sterkere stimuli for å oppnå den effekten man “fyser” etter. Søtt vil smake mindre søtt og de gode duftene vil ikke stimulere luktesansen på samme måte som hos en uthvilt og tilstedeværende person. Allerede igjennom smaksløkene for søtt, umani og bitterstoffer kan vi finne glukokortikoider (steroide hormoner fra binyrebarken) som bla. hemmer inflammasjon. Dette kan bety at stress kan føre til endringer i smakfølsomhet ved å slå av bestemte smaksgener som vil påvirke hva kroppen signaliserer og hva den foretrekker av smaker (13). Dette kan styre deg til å ta dårlige matvalg.

Det neste som skjer i fordøyelsen under stress er at spyttproduksjonen hemmes som er viktig for produksjon av viktige fordøyelsesenzymer til å fordøye karbohydratene allerede i munnhulen. Enzymene skilles ut når vi smaker og tygger maten. Hiver du maten i deg, kanskje på farten, foran en skjerm eller mens du gjør en jobb, er dette med på å bremse alle sansene, både fordi du mest sannsynelig ikke tygger maten godt nok eller lar sanseintrykkene slippe til.

Når tilstrekkelig spyttsekresjon og enzymer ikke når magesekken bremser dette produksjon av vikig magesyre og bidrar til for lav magesyre, hypoklorydri.



Vanlige symptomer på for lav magesyre - hypoklorydri:

  • Halsbrann/refluks

  • Maten blir liggende lenge i magen og forårsake oppblåsthet og gassdannelse

  • Matintoleranser og sensitivitet

  • Diaré og eller forstoppelse

  • Dårlig ånde

  • Hudproblemer som feks. akne og Rosecea, flisete hår og negler

  • Ufordøyd mat i avføring

  • Kvalme og ømhet øverst på venstre side av magen

  • Følelsen av at maten ikke vil ned i magen

  • Raping

  • Hes i stemmen, mye kremting

Magesyre består av saltsyre (HCl), kaliumklorid og natriumklorid og regnes som en av de viktigste væskene vi har i menneskekroppen og er nesten så syrlig som batterisyre med en pH på rundt 1-2,5, for at maten vi spiser skal løse seg tilstrekkelig opp i magen. Ellers i kroppen stever kroppen etter å holde et nøytralt miljø (det vil si hverken surt eller basisk), mens magesekken et unntak.


De tre viktigste oppgavene til magesyre:


  • Å bidra til å bryte ned proteiner å absorbere mineraler og vitaminer

  • Å drepe uønskede mikrober og patogene bakterier

  • Stimulere til utskillelse av gallesyre og fordøyelsesenzymer


Sykdomsfremkallende bakterier og mikrober som vi kan få i oss via maten overlever ikke magesyren, så den fungerer på denne måten som kroppens førstelinjeforsvar mot uønskede intrengere.


Ufordøyet karbohydrater


Når karbohydratene ikke brytes ned av nok fordøyelses enzymer vil de ufordøyede sukker molekylene forårsake store mengeder med fermentert sukker og stivelse som sørger for god grobunn for uheldige og sykdomsfremkallende tarmbakterier og mikrober.. Spiser du et kosthold bestående av mye sukker, stivelse og tomme karbohydrater og lite fiber, vil de ugunstige bakteriene overkolonisere tarmen. De gode bakteriene er blandt annet avhengige av viktige og riktig fiber for å kunne holde de dårlige bestandene i sjakk.

Ubalanser i tarmbiotaen vil oftest gi store luftplager med magesmerter, forstoppelser, diaré og etterhvert bidra til matintolleranser.


Ufordøyet fett


Leverens evne til å produsere gallesyre som er nødvendig for å emulgere (løse opp) fett for å kunne absorberes i tarmen, (5), er også avhengig av et surt nok miljø i magen. Denne prosessen stimulerer også bukspyttkjertelen til å produsere resten av fordøyelsesenzymene som slippes ut øverst i tynntarmen sammen gallesyren

Vi er helt avhengige av fett som energikilde siden fett danner kolesterol som er grunnlaget for å danne hormonene våre.

Når hormonene kommer ut av balanse, får du alle slags problemer fra vektøkning, tregere metabolisme og stoffskifte, søvnproblemer, infertilitet, lav libido til mentale og emosjonelle problemer.


Ufordøyet protein


En annen viktig oppgave magesyren har er å aktivere fordøyelses enzymet pepsin, som sørger for den første nedbrytingen av proteinene i maten. Spiser du fort og i tillegg danner for lite magesyre, kan du være nokså sikker på at du ikke får i deg den næringen du trenger av fra proteinet du spiser. Protein må brytes ned til di- og tripeptider og aminosyrer, som kroppen er fullstendig avhengig av for alt fra energi, bygging av kroppsvev som muskler, kroppsvev, hår, negler, hud og tarmslimhinner og god hjernefunksjon. Aminosyrer er viktige signalstoffer mellom tarm og hjerne (14).

Hormonene i kroppen er i tillegg avhengig av aminosyrene fordi de fungerer som nevrotransmittere i sentral nervesystemets (SNS) kommunikasjon og er essensielle for dannelse av “feel good” signalstoffer som serotonin, dopamin og adrenalin.

Bare mangel på for eksempel tryptofan og serotonin kan isolert sett gi deg store plager som depresjon, panikk anfall, liten sexlyst, søvnproblemer og vanskeligheter med å føle glede.

Vitamin- og mineralmangler

Vi trenger også magesyre for at tarmen skal ta opp viktige vitaminer og mineraler. Opptak av vitamin B12 er for eksempel avhengig av tilstrekkelig med magesyre. Mangel på B-12 er forbundet med mange sykdommer og ubalanser.

Uten en velfungere tarmslimhinne vil tarmen ha problemer med å ta til seg alle de viktige vitaminene og mineralene fra maten du spiser og dette resulterer i forskjellige næringsmangler.

For lite magesyre kan også føre til mange andre sekundære følger, som for eksempel hudproblemer, som akne eller rosacea, mikro- og makronærings mangler og autoimmune reaksjoner og sykdommer.


Halsbrann


Lukkemuskelen mellom mage og spiserør trenger riktig mengde med saltsyre med lav nok pH for å fungere som den skal.

Mange vil oppleve “sure oppstøt” som følge av at lukkemuskelen mellom spiserør og magesekk svekkes ved for lav magesyre produksjon, på grunn av økt gassdannelse fra mikrobene ved forhøyet pH verdi i magesekken.

Det kan være vanlig å oppleve en stinn og uvel følelse i mellomgulvet når denne prosessen ikke går helt som den skal. En ufullstendig fordøyelse i magesekken vil nesten alltid påvirke resten av fordøyelsen, og kan bla. føre til ubalanse i tarmbakteriene (dysbiose), matoverfølsomhet (matintoleranser) og økt tarmpermeabilitet (lekk tarm).

Ufordøyde proteinmolekyler kan lekke til ut i blodbanen, og kan skade kroppens øvrige vev.

Når vi blir eldre, danner vi stadig mindre magesyre - noe som kan øke gastrointestinale problemer som halsbrann, oppblåsthet, forstoppelser og dårlig næringsopptak.


Vanligste årsaker til for lav magesyre:


  • Stress

  • For mye karbohydrater i kosten

  • For mye drikke til måltidet tynner ut magesyren og øker ph-verdien

  • Mangel på B6 eller sink

  • Saltmangel

  • Å spise for fort, tygge maten for lite er faktisk en av de vanligste årsakene til magesyre-refluks og halsbrann.

  • Overspising, som overbelaster fordøyelsessystemet og fører til press og stinnhet i magen.

  • Alder

  • Spiserørsbrokk (Hiatus hernia).

  • Svangerskap, særlig siste trimester.

  • Hyppig inntak av ferdig prossesert mat.

  • Røyk

  • Alkohol

  • Store mengder kaffe


Det er fullt mulig å stimulere fordøyelsen og kroppens evne til å produsere mer magesyre med noen enkle tiltak og riktig kost. En god del matvarer og livsstilsvaner kan bidra til å balansere produksjonen av magesyre (HCL) og begrense symptomer som sure refluks.



Her er noen gode tips for naturlig å styrke magesyreproduksjon:

  • Ikke drikke mye til måltidene, drikk vann før og etter mat

  • Ta en spiseskje eplesidereddik i litt vann rett før alle måltidene

  • Sitt ned med maten, sitt rolig og tygge maten godt = “Mindful eating”

  • Spise nok proteiner og sunt fett til alle måltid, siden proteiner stimulerer magesyre

  • Redusere inntak av sukker, tomme karbohydrater og prossesert mat

  • Spis grønnsaker, krydderurter, papaya, ananas, kiwi, ingefær, gurkemeie og galangal

  • Spis bitre grønnsaker som mørkegrønne bladsalater som rukola, løvetannblad osv

  • Bruk gjerne litt godt havsalt i maten

  • Reduser stress, benytt gjerne pusteøvelser eller meditasjon i hverdagen

  • Bevegelse, sørg for nok bevegelse som stimulerer tarmfunksjon


Kosttilskudd:


  • Bitterstoffer i dråpeform

  • Saltsyre tabletter som Aciglumin eller HCL med Pepsin og bitterstoffer

  • Fordøyelses enzymer i kapselform

  • Urter: Fenikkelfrø, løvetan, peppermynte, camomille, koriander, tulsi, amla, lakrisrot, ingefær og ashwaganda er alle urter og røtter som er godt kjent innen Ayuvedisk medisin til å være magesyre stimulerende



Hvordan teste deg selv om du kan ha lite magesyre:


Denne testen må gjøres på fastende mage, før du spiser noe annet denne dagen.


  1. Miks: Bland en 1/4 ts med natron (bake soda) i ett glass med 1 dl kaldt vann når du står opp om morgenen.

  2. Drikk: Drikk blandingen på tom mage.

  3. Vent på en rap: Ta tiden på hvor lang tid det tar før du raper eller gulper etter du har drukket natron blandingen. Hvis du ikke raper i løpet av 5 minutter er dette et tegn på at du har for lite magesyre.


HEIDELBERG testen:

Det går også an å få målt magesyre mer presist. Dette er mer omfattende og koster endel, i tillegg til at det er få steder som utfører denne testen. Noen sykehus i Norge utfører denne testen.


Her er en video som forteller mer om Heidelberg testen:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=ZvABDWvgHE4


Kilder:


http://drmyhill.co.uk/wiki/hypochlorhydria_-_lack_of_stomach_acid_-_can_cause_lots_of_problems

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4991651/

https://link.springer.com/article/10.1007/s12328-015-0611-x

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5609274/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9736398

https://www.sepalika.com/gerd/acid-reflux-treatment-in-ayurveda/

https://www.amcollege.edu/blog/natural-treatment-for-acid-reflux

https://www.uofmhealth.org/health-library/hn-2808009


BioBoost 

Nadderudveien 6A

1357 Bekkestua

Tel: +47 918 52721

© 2019 by BioBoost

  • Instagram Social Ikon
  • Facebook Social Ikon

Dette nettstedet er ikke ment som erstatning for annen medisinsk behandling, men et supplement. til nytte, læring og inspirasjon. BioBoost bygger på evindensbasert medisin EBM..