Sosial distansering - en sårt trengt timeout eller stress, urolig mage og tankekjør

- en artikkel om uro, stress og ineffektivitet i koronaens tid


Jeg tror stress er uunngåelig. Alle føler på stress akkurat nå. Usikkerhet lager stress. De siste ukene har vært preget av mye usikkerhet. Får du beholde jobben din? Er det liv laga å være grunder om dagene? Får du tatt eksamen du har studert for gjennom hele året. Har du penger til husleie neste måned? Hvordan påvirker covid-19 deg og dine?



Sosial distansering har blitt et nytt begrep på sosiale medier. Nettet flyter over av gode råd, mat tips, treningsvideoer, onlinekurs og gjøremål vi kan fylle tiden vår med.

Hvordan er det med deg? Sliter du med å få tiden til å gå? Er plutselig alt hverdagsstress som visket vekk, eller har indre stress og tankekjøret blitt verre. Mediene er preget av alt fra korona nyheter, informative oppdateringer og tøffe skildringer fra land som er hardere truffet enn oss til Instagramkontoer som ser ut som om livet er skrudd 30 år tilbake i tid, med hjemmebakst og glade barn.

For meg svinger energien og motavasjonen veldig om dagene. En dag kan jeg våkne å ha skikkelig motivasjon til å få gjort en hel masse, ting jeg har utsatt i årevis, til andre dager hvor jeg føler meg helt flat, og helst ikke vil ut av sengen. Tankene er overalt, vanskelig å samle seg. De underligste tanker. Alt fra spørsmål om det er moder jord som har sendt oss alle en skikkelig “wake-up call”, dommedagsprofeti, engstelse for barn som har autoimmun sykdom og nedsatt eller det vil si overaktivt immunforsvar, til at pytt-pytt, dette er ingenting, snart er det over og vi kan begynne å dra på hyttetur igjen.

Som så mange andre har jeg måttet stenge bedriften min i snart en måned. Skikkelig strek i regningen, også akkurat nå som jeg hadde kommet så godt i gang. Midt i en kritisk oppstartsfase, enkeltmannsforetak, uten noen form for trygghet. Ja, jeg vet at dette er en gylden sjanse til å omorganisere meg til å bli en mer online basert terapeut, men samtidig kjenner jeg savnet etter de ekte møtene, temakveldene og de gode samtalene med dere. Å fortsette driften med skype viser seg å være nokså utfordrende, siden mange sliter med å finne seg et sted i hjemmet sitt hvor de får være i fred for en uforstyrret samtale.

Dagene begynner omsider å bli preget av faste rutiner, men jeg kan fortsatt fornemme en ukjent uro og rastløshet jeg ikke helt klarer å sette ord på.

I starten virret jeg rundt som en hodeløs høne, bestilte mat for noen uker levert på døren, vasket alle kriker, kroker og overflater i huset så det luktet svømmehall i mange dager etterpå. Så kom ryddeånden innom, men den forsvant like fort som den kom. Husholdningen er tilbake til storhusholdning nå som to studenter har kommet hjem, så det blir mye tid som går til matlagning og evig opprydding. Likevel føler jeg meg heldig som har såpass store barn opp i dette her. Hadde dette skjedd der vi var for ti år siden vet jeg ikke hvordan vi hadde taklet det?

Jeg tenker spesielt på deg som kommer til meg til veiledning. Du har allerede mye stress i livet ditt. Du sier det jo selv, at du vet at det innerst inne er deg selv som stresser deg selv. Du setter høye forventninger til deg selv. Det er jo ting du kan gjøre noe med. Men hjemme skolering av flere barn, være aktivitetsleder og trener på kveldstid, sørge for fersk, spennende og næringsrik mat for flere uker av gangen til deg og dine er det ikke så lett å gjøre noe med. Dessuten trenger du tid, overskudd og penger til å betale regninger, få et sykt barn til legen, sørge for at gamle foreldre har det bra og sette av kvalitetstid med sin kjære. Karantene kan være utfordrende for de fleste.

Har du endelig et øyeblikk for deg selv, så for all del ikke la deg friste av Instagram, som fremstiller korona som idyll, ferie og fritid! Det kan fort få deg til å føle at du ikke strekker til.

Men husk, det er ingen som legger ut bilder av at de akkurat har kastet en tekopp i veggen i sinne eller bjeffet til alle rundt seg i ren frustrasjon over alt hun føler hun ikke få gjort. Sosiale medier renner over av online kurs, gode ideer til hvordan få tiden til å gå og folk som gjerne vil dele hvor oppfinnsomme, flinke og effektive de er selv om de har hjemmekontor og barn som er høyt og lavt. Det er faktisk lov ikke å være så utrolig effektiv hele tiden. Bruk denne tiden effektivt til ikke å være så utrolig effektiv hele tiden! Har du tid til overs, bruk tiden til å rydd opp i alt fra stiv nakke, ømme muskler til diffuse fordøyelsesproblemer. Bruk den til å ta vare på egen helse og på de du er glad i rundt deg. Bruk den til å slappe av om du finner tid?


Stress er det aller mest skadelige som finnes for helsen. Det kan være verre enn en fysisk ulykke.


Stress gjør deg mindre motstandsdyktig mot virus, bakterier og sykdom, så er det en tid du bør sørge for ikke å pålegge deg selv unødvendig stress, så er det i tider som dette. Hvorfor orker jeg å mase med enda en artikkel om stress? Jo, fordi stress er en av hovedårsakene til livsstilssykdommer i vår moderne verden. I tillegg til at vi blir syke av stress, blir vi oppfarende, glemske, engstelige og svært ineffektive av stress. Og rett og slett generelt lite hyggelige å være rundt. Når du lar engstelse, usikkerhet og stress ta over er det lett at gamle reaksjonsmønstre på stress kommer frem.

Vi vet at vonde opplevelser, særlig i barndommen har en sterk påvirkning på helsen vår, ikke bare på et psykisk plan, men også i form av fysiske symptomer som fordøyelsesplager, muskel og leddsmerter. På fagspråket brukes uttrykket toksisk stress om negative hendelser som setter seg i kroppen.

Jeg ser uendelig mange hvor stresset har satt seg i magen. Det kan være skikkelig gamle hendelser, men de dukker stadig opp, uten at du tror du har lagt ting bak deg. De setter seg i nervesystemet og kan blusse opp igjen ved ny stress. Har du hatt en ustabil mor eller far, kan det hende at du har blitt mer sensitiv og har utviklet mer intuisjon enn andre. Du har vært nødt til å stadig være på vakt etter “faresignaler”, og tar innover deg mer enn andre.

Vet du at du har din andre hjerne i magen? Ofte kaller vi den for magefølelsen. Den som føles som en ubeskrivelig murring eller uro i magen om det er noe vi er usikre på, eller som en følelse av “sommerfugler i magen” når vi er forelsket eller gleder oss til noe. Det faglige navnet på magefølelsen er det enteriske nervesystemet, og er vår “fordøyelses-hjerne”. Det enteriske nervesystemet i magen blir kontrollert av våre to andre nervesystem som er ansvarlige for “fight og flight” eller “rest and digest”. Når du er stresset er det sympatiske nervesystemet (SNS) som sørger for å være på vakt for eventuell fare (fight or flight). Når dette nervesystemet er aktivert blir det parasympatiske nervesystemet (PNS) som er ansvarlig for å kunne slappe av (rest & digest) skrudd av. Det betyr at fordøyelsen blir nedprioritert, og kroppen ikke klarer å bryte ned maten og ta opp næring som den skal. Dette er en av de vanligste årsakene til matintoleranser, irritabel tarm og autoimmune sykdommer. Det er fordi når vi stresser (selv bare når vi tenker på noe ubehagelig) så produserer kroppen store mengder med stresshormonet kortisol. Kortisol demper immunforsvaret og svekker slimhinnen i tarmen, så tarmens immunforsvar blir over aktivisert. Jeg tør nesten ikke tenke på hvor mange som kommer til å slite med mageproblemer og sykdommer i kjølevannet av korona pandemien, verden over.

Kjenner du også en vond rastløshet og uro i magen på grunn av all usikkerheten vi står ovenfor? Da anbefaler jeg deg å gjøre noen små endringer, som kan gjøre store underverker for å sørge for ro i både mage og sinn gjennom denne utfordrende tiden. Nervesystemet i tarmen sender faktisk flere signaler til hjernen enn omvendt, så du kan oppnå et roligere hode og mindre tankekjør gjennom å styrke magens immunforsvar bare ved å la nervesystemet for hvile og fordøyelse (PNS) få slippe mere til.


Du kan ikke endre situasjonene du står overfor i livet, men DU KAN endre hvordan du reagerer.



Her er ti effektive og nyttige råd som vil styrke immunforsvaret ditt, og hjelpe deg å roe ned nervesystemene i begge dine hjerner, den du har i magen og den du har i hodet!


Mine 10 viktigste tips for å styrke mage & humør


  1. Ikke se på sosiale medier, nyheter eller les e-post, den første timen du er våken. Sørg for dagslys, gå en liten tur eller gjør noen bevegelser/øvelser, stell deg og spis en god frokost for å komme i gang med dagen. Fordøyelsen starter allerede i munnen.

  2. Begrense antall kaffekopper, og ikke drikk kaffe etter lunsj. Kaffe stimulerer utskillelse av stresshormonet kortisol.

  3. Lag ekte mat fra bunnen, nå som det er mulig å prioritere litt mere tid på matlaging, siden du ikke skal rekke å kjøre barn eller deg selv på jobb, skole, trening eller møter.

  4. Ta deg god tid til å spise maten, tygg sakte, legg vekk lesestoff og skjermer. Har du noen å spise sammen så gjør dette til en hyggelig og sosial stund.

  5. Spis til faste tider. Ikke spis i mellom måltid, for dette stresser tarmen ekstra mye. Tarmen har behov for å vaske ut alle matrester, bakterier, virus og andre mikrober, så ikke de dårlige mikrobene får formere seg i tarmen.

  6. Ikke drikk for mye til hvert måltid. Da vanner du ut den magesyren som skal være veldig sur, nesten like sur som batterisyre, så den kan ta livet av uønskede bakterier, virus og parasitter, som kan komme med maten.

  7. Sørg for å stimulere vagusnerven som går mellom hjeren og tarm med pusteøvelser. Gjør fire 4-7-8 puste sekvenser i hvert fall én gang per dag. Send meg en e-post så sender jeg deg øvelsen. Du kan også gurgle å synge høyt i dusjen. Da får også vagus stimuli.

  8. Forsøk å komme deg litt ut i aktivitet helst i dagslys hver dag, gå en tur eller spis ihvertfall lunsjen din ute. Ta deg et bad ute i det fri. Ja, bading hele året igjennom hjelper mot depresjon, og kan hjelpe nervesystemet ved å “omprogrammere” nervebanene litt og det stimulerer blodomløpet.

  9. Gi deg selv minimum 5-15 minutter fullstendig timeout hver dag, gjerne i form av meditasjon. Mange fine guidete meditasjoner apper, eller bare telle til hundre og tilbake stille inni deg, mens du puster langsomt og rolig.

  10. Ha faste leggetider og sørg for minst syv timer søvn. Ikke se på skjerm, nyheter, sosiale medier siste timen før du skal sove. Er du helt nødt til å jobbe om kvelden, så prøv å bestille briller på nettet, som reduserer blått lys i øyet. (Blått lys fra skjermen hemmer produksjon av søvnhormonet melatonin i hjerne, dessuten kan nyheter og stressende arbeid rett før leggetid gjøre at du får urolig søvn).


De fleste jeg snakker med har mer enn syv timer skjermbruk bare på mobilen i uken, og likevel sier de at det er vanskelig å finne tid til å lage mat fra bunnen.

Jeg er sikker på at hvis du planlegger litt, bestiller mat på nettet som dere får levert hjem, bruker 30-45 minutter mindre foran skjermen eller på telefonen hver dag, så finner du tid til å lage god mat, og ikke minst...nyte den i fred å ro!

Dette er det noe av det viktigste du kan bruke tiden din på nå, for å stå imot stress som måtte komme!

Èn liten ting til…....se en morsom film eller gjør noe som du synes er gøy! Det er helt sikkert at det er noe i “en god latter forlenger livet!”


Vil du lese litt mer om hvordan du blir syk av stress, og de tre fasene stress opptrer i, og hva du bør spise for å stå bedre i mot stress, kan du klikk her.


Litteraturliste:

https://snl.no/stress

https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-barn-og-ungdom-stress/toff-barndom-slar-tilbake/512496

https://forskning.no/psykiske-lidelser/andre-mennesker-paforer-oss-de-mest-kompliserte-traumene/1231769

https://helplinkpsykolog.no/flink-pike-syndrom/

https://psykiskhelse.no/bladet/2016/bli-kjent-med-din-intuisjon

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2776484/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3845678/

https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/arrangementer/andre/2015/2015-26-09-torkel-hafting-plastisitet.pdf



126 visninger

BioBoost 

Nadderudveien 6A

1357 Bekkestua

Tel: +47 918 52721

© 2020 by BioBoost

  • Instagram Social Ikon
  • Facebook Social Ikon

Dette nettstedet er ikke ment som erstatning for annen medisinsk behandling, men et supplement. til nytte, læring og inspirasjon. BioBoost bygger på evindensbasert medisin EBM..