OM DEG

Vil du bli den beste utgaven av deg selv?

Du trenger ikke å ha dårlig helse for å ta kontakt. Mange ønsker å optimalisere helsen for å prestere bedre, styrke immunforsvaret eller rett å slett fordi de ønsker å forebygge aldring og livsstilssykdommer. 

 

Det er helt opp til deg selv å bestemme hvor mye du ønsker å endre og hva som er riktig for deg å endre på, i et tempo du kan gjennomføre for best resultat. I noen tilfeller vil det absolutt være raskest å nå målet ved å følge en nokså strikt diett i noen uker,  tilpasset dine helse utfordringer.

Hva er målet ditt og hva er du villig å gjøre for å nå det?

Vet du at maten, søvn, hvile, trening, frisk luft og rent vann alle er faktorer som påvirker våre gener. Dette er faktorer som styrer over genene våre og kalles epigenitikk (epi=over). Dette er stort sett faktorer du selv har kontroll på, derfor nytter det ikke å skylde på dårlige gener om du føler at du ikke klarer å prestere så godt som du ønsker, føler at formen kunne vært bedre eller at du lett blir syk.  Genene påvirker dette til en viss grad, omtrent 5-8% mens resten er styrt av måten du velger å leve livet ditt. Hva slags, hvor mye og hvor ofte du putter mat i munnen har omtrent like mye å si som hva slags, hvor mye og hvor ofte du trener. For en vanlig mosjonist har det faktisk mye mer å si! 

Ungdom som trener hardt, studerer og konkurrerer ender ofte med å få endel problemer med magen. Selv om det er gøy å konkurrere, tar det faktisk ganske mye på. I de fleste konkurranser skiller vi ut mye adrenalin som er viktig for å ha riktig spenningsnivå i kroppen for å klare å prestere det lille ekstra. Adrenalin skilles ut fra binyrene, hvor vi produserer alle våre stresshormoner. Når du ikke får tilstrekkelig med tid til å hente deg inn igjen å fylle opp "binyre-tanken" (denne fungerer som en reserve-bensintank), så tåler du det daglige stresset med studier, inleveringer, eksamener og deadlines mye dårligere. Det å satse toppidrett samtidig som full skole er som å jobbe dobbelt skiftarbeide. (Husk at de som leverer på World-Cup nivå har dette som fulltids jobb, og har tid å hente seg inn mellom slagene, mens du må rett på skolebenken eller jobb mandag morgen). Les mer om når stress skaper sykdom her.

 

Kroppen er viselig innrettet slik at når vi trenger å løpe fra fare så øker adrenalinet, og sørger for at det meste av blod og næring går til å drifte musklene. Da stopper fordøyelsen fullstendig opp, vi kan jo ikke prioritere å fordøye mat å fly på do hvis vi blir jagd av en løve!

Å stadig ha "en løve i helene" bidrar for mange til "lekk tarm", som betyr at tarmslimhinnene ikke klarer å holde cellene tett sammen, så ufordøyde molekyler fra maten kan lekke ut i blodet og skape mye problemer i form av blant annet magesmerter, syredannelse i muskler, betennelse i sener og ledd, hjernetåke, konsentrasjonsproblemer og hodepine. Les mer om hard trening og magesmerter her.

En annen situasjon som også gir "lekk tarm" er traumer for kroppen som hjernerystelse. Hjernen signaliserer til tarmen "slipp alt" via vagusnerven, som er den støste hjernenerven i kroppen, som går fra hjernen til alle organene i kroppens fordøyelse. Etter en kraftig hjernerystelse er det derfor viktig å spise spesialdiett, som ikke irriterer tarmen eller lekker gjennom, mens kroppen får lege både hjerne og tarm. Det kan ta ganske lang tid før man selv merker at hjernerystelsen har gått utover tarmfunksjon, så de fleste kobler ikke denne sammenhengen selv.

Har du hatt kyssesyken (EBV-virus) er du kanskje ekstra utsatt, fordi dette er en stor påkjenning for immunsystemet og særlig kroppens største renseorganer lever, milt og lymfesystemet. Alle giftstoffer som kommer inn i kroppen via magen, huden, luft og vann eller om det er giftstoffer fra kroppens brukte celler, hormoner, mineraler som jern, døde virus og bakterier, så skal det renses i leveren og i milten. Etter kyssesyke ser vi at mange får problemer med akkurat lever og milt, så det er ekstra viktig å sørge for spise mat som bidrar til minst mulig ekstra påkjenninger og heller sørge for mat og urter som støtter leverens rensefunksjoner. 

Antibiotika behandlinger bidrar til å drepe både de gode og de dårlige bakterien du har i magen, selv om du tar medisinen mot en halsinfeksjon. Dette skaper som regel veldig store ubalanser i tarmens mikrobiota, og svekker immunsystemet i lang tid fremover. Det er viktig å rebalansere dette med forskjellige pre-, pro- og postprobiotiske matvarer, noen soppsporer og mikrobiotiske urter.

Er du en som ikke driver med idrett aktivt, men tenker at du vil forsøke å trene deg slank, er ikke dette en spesielt god idé. Når du trener blir du mer sulten, og dermed blir det vanskeligere å "slanke" seg, særlig hvis du ikke har trent på lenge eller ikke trent særlig i det hele tatt. Mange som trener med mål om å gå ned i vekt, setter brått i gang med å trene ofte og mye. Dette kan føre til økt stress som øker stresshormoner og insulin som også øker fettlagring. Noen føler også at når de trener så mye, så kan de også godt unne seg litt ekstra.....og whops så ender hele treningsprosjektet med at du faktisk legger litt på deg! Det aller viktigste tiltaket er å sørge for mat som ikke påvirker blodsukkeret for mye.

Det er ikke slik at du ikke skal trene om du ønsker å gå litt ned, men start heller med maten først, kom deg ut på tur, og øk så på med mer mosjon litt etter litt, så det ikke blir stress og slit, men morro og lyst betont.

Din helse er ditt ansvar og bare du selv kan gjøre noe med det

BioBoost 

Nadderudveien 6A

1357 Bekkestua

Tel: +47 45382873

© 2019 by BioBoost

  • Instagram Social Ikon
  • Facebook Social Ikon

Dette nettstedet er ikke ment som erstatning for annen medisinsk behandling, men et supplement. til nytte, læring og inspirasjon. BioBoost bygger på evindensbasert medisin EBM..