Trett av å være trøtt

alarmfase allergi deprimert fatigue forstoppelse hjertebank hodepine hvile høy puls inflammasjon konsentrasjonsproblemer kortisol kronisk utmattelse lav energi matintoleranse nedstemt rød saltsug streshormoner stress stressmestring søtsug søvnproblemer trygghet ustabilt blodsukker vektproblemer Mar 01, 2021
Utmattelse, stress,

Håper du fikk hvilt deg i vinterferien?

Eller du som akkurat er i gang med vinterferien, håper du klarer å finne roen og slappet litt av?

La oss håpe det!

Men hvis du er som meg og veldig mange andre kvinner, kjenner du antagelig på stress gjennom hele året. Ferie eller ei. Du gjør alt riktig, setter av tid til hvile og kos, men kroppen og hodet bare durer på videre. Akkurat som om den ikke lengre husker hvordan den roer seg ned?

Du kjenner deg skikkelig trøtt, men får likevel ikke sove. Pussig hvordan tankekjøret surrer ekstra om natten, men faller litt til ro når solen står opp. Eller kanskje vi bare ikke kjenner det like godt, fordi vi har så mye å gjøre hele tiden? Da kan tankene bli så fjerne at det kjennes ut som bomull i hodet gjennom store deler av dagen. 

Stresset kan føles og være uendelig. Det er så lett å bli bli fanget i en ond stress syklus som er vanskelig å komme deg ut av, uten den rette kunnskapen og gode verktøy. Når vi ikke klarer å finne metoder å håndtere stresset blir vi rett og slett syke. Stress og det å føle seg utilstrekkelig er en medvirkende faktor i alle nåtidens livsstilsykdommer.

Hippokrates sa at “all sykdom starter i tarmen”. Hadde han levd i vårt årtusen tror jeg han ville sagt: “All sykdom starter i tarmen, sterkt påvirket av stress!".

Stress syklusen 

Først opplever vi en slags stressreaksjon, “Fight or flight”, også kalt alarmfasen. Dette er når vi trenger å redde oss fra en truende hendelse. 

Typiske symptomer på akutt stress er:

  • Utskillelse av stresshormoner, som kortisol, adrenalin og noradrenalin
  • Munntørrhet og nedsatt magesyreproduksjon
  • Utvidet pupill i øyne
  • Økt blodsukker og insulin produksjon
  • Høy puls, rask pust og økt hjertelag og svetteproduksjon
  • Redusert bevegelighet i tarm og hemmet fordøyelse
  • Utvidet urinblære
  • Redusert blodtilførsel kjønnsorganene hos både kvinner og menn

Når stress etterhvert går over i andre fasen hvor kroppen tilpasses stress av lengre varighet enn å flykte fra en farlig situasjon, vil stress vil symptomer kunne være både fysiske og psykiske.

Dette kan være en kjæres død, en skilsmisse, økonomiske problemer, helseproblemer, jobb problemer... og så mye, mye mer. Alle opplever vi situasjoner med stress som utløser stor produksjon av stresshormoner over lengre tid! Vi kaller denne fasen for tilpassingsfasen, fordi vi tilpasser oss at vi er litt i "fare" hele tiden.

Typiske mentale og psykiske symptomer er:

  • Konsentrasjonsvansker og dårlig hukommelse
  • Dårlig dømmekraft, ubesluttsomhet, irrasjonelle handlinger og panikk
  • Atferdsproblemer som nedsatt impulskontroll, sinne og aggresjon
  • Rastløshet og vanskeligheter med å roe seg ned
  • Nedsatt libido og ereksjonssvikt
  • Nedstemthet og depresjon
  • Lite energi, ofte med en “second wind” av mer energi på kvelden
  • Søvnproblemer

Rent fysiske symptomer vil ofte være:

  • Søt og/eller saltsug
  • Avhengighet av stoffer som kaffe som (stimulerer sentralnervesystemet)
  • Hodepine og migrene
  • Anspenthet i nakke og skuldre
  • Muskel- og leddsmerter
  • Ustabilt blodsukker og insulin problematikk
  • Økt blodtrykk, hjerte og kar problematikk
  • Inflammasjon og gjentagende infeksjoner
  • Halsbrann med sure oppstøt og kvalme
  • Fordøyelsesproblemer som forstoppelse og/eller diare.
  • Vektproblemer
  • Matintoleranser og allergi
  • Hudproblemer og håravfall
  • Hormonelle ubalanser
  • Tidlig aldring

Til slutt har vi det som kalles utmattelsesfasen. Dette er når du virkelig begynner å føle det! Ofte omtalt som "å møte veggen".

Du er konstant trøtt. Du lengter etter din neste kopp kaffe, men det er aldri nok. Du føler deg aldri uthvilt, selv etter en god natts søvn. Binyrene som skiller ut stresshormonene ser ut som om de har tatt seg ferie, de slutter rett å slett å produsere nok av hormonet kortisol som skal til å få deg opp om morgenen å få deg godt i gang. Utmattelsen blir kronisk, og å komme gjennom dagen blir en evig kamp.

Over i den siste fasen av utmattelse er symptomene:

  • Fatigue/utmattelse
  • Depresjon
  • Kronisk forstoppelse
  • Overvekt, særlig midje og innvollsfett
  • Undervekt kan oppstå hos noen
  • Generell smerte og inflammasjon i kroppen

7 enkle tips for å mobilisere helsen din til å stå bedre i mot stress!

  1. Sørg for nok hvile, søvn og avspenning mellom hver gang du utsettes for en ekstra stresset situasjon.
  2. Gjør noe du synes er skikkelig gøy, som gir deg glede!
  3. Spis rolig, tygg maten godt og aldri spis på farten eller mens du er oppkavet og stresset.
  4. Sørg for nok vitaminer, mineraler og antioksidanter gjennom maten du spiser, som grønnsaker og frukt i alle regnbuens farger, fordi alle matens farger har forskjellige viktige oppgaver, som kroppen din ikke selv kan utføre.
  5. Spis hel og ren mat. Unngå overprossesert mat som kroppen ikke drar nytte av som faktisk er en ekstra kilde til stress for kroppen. 
  6. Gjør pusteøvelser hver eneste dag! (Last ned en fin enkel guide til: 4-7-8 PUST her)
  7. Eliminere unødvendig stress som du med en del relativt enkle grep kan gjøre noe med. Alt fra miljøgifter til relasjoner med mennesker som er energisluk og oppgaver som strengt tatt ikke er helt nødvendige. Dette er alle ting vi systematisk går gjennom i Regnbue-Protokollen, for å bygge motstand mot livets stress. (Les mer om regnbue Protokollen her)

Annet du kan gjøre:

For å finne ut nøyaktig hva som skjer i kroppen, og hvor du er i stress-fasene, kan det være nyttig å ta noen tester. Stress hormonet kortisol, lar seg teste på forskjellige måter, og gull standarden er å få det målt i spytt 4-5 ganger i løpet av en dag. På den måten ser vi kurven gjennom døgnet. 

Dutch test er en fin test som måler stresshormoner også i forhold til andre viktige hormoner som også påvirkes av stress og livsstil. Her kan du se en video for Dutch testen:

Det kan også være lurt å få målt enkelte mineraler som magnesium og kanskje viktigst av alt, sjekke B-vitamin status. Det skal jeg skrive mere om i kommende uker! 

“KEEP CALM & STAY TUNED”

Ønsker du en gratis bli-kjent-samtale så bestill en 20 minutters samtale nå. Ønsker du en 1-til-1 konsultasjon, bestiller du det, når det passer best for deg.

Bestill nå

Du vil ikke gå glipp av godbitene!

Abonner på BioBoosts nyhetsbrev å få oppskrifter, tips, tilbud og nyheter direkte, fordi du vil ha god helse.

BioBoost hater SPAM. Din e-post adresse er trygg hos BioBoost.